Här guidar vi dig genom alla stegen fram till ditt MC-kort —från synundersökningen till att du har hämtat ut ditt nyutfärdade körkort. Klicka på ett steg för att läsa mer om det.
Bli medlem för att kunna spara dina framsteg och enklare hålla koll på din väg till körkortet!
Högst två månader innan du ansöker om körkortstillstånd måste du genomföra en synundersökning hos en legitimerad optiker eller behörig trafikskola.
Det krävs att du har minst 0,5 i synskärpa när du ser med båda ögonen. Du får givetvis använda glasögon eller kontaktlinser.
Det är personen som utför synundersökningen som rapporterar in ditt synintyg till Transportstyrelsen.
Oavsett om du ska övningsköra privat eller på en trafikskola så måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Körkortstillståndet utfärdas av Transportstyrelsen och är giltigt i 5 år.
När du ansöker om körkortstillstånd bedömer Transportstyrelsen din lämplighet som förare genom att kontrollera olika register. Saker som kan påverka bedömningen är eventuella medicinska hinder eller om du har omhändertagits av polisen för att du har varit för berusad eller begått ett brott.
Du ansöker om körkortstillstånd via Transportstyrelsens e-tjänst.
Om du har tänkt övningsköra privat så måste du ha en godkänd handledare. Handledaren räknas som förare vid övningskörningen och ansvarar också för att du uppfyller kraven för övningskörningen.
Din handledare måste vara minst 24 år, ha ett giltigt körkort för det fordon som ni ska övningsköra med och ha haft sitt körkort under sammanlagt minst 5 av de senaste 10 åren.
Personen som ska vara din handledare måste godkännas av Transportstyrelsen. Ett godkännande som handledare gäller i 5 år förutsatt att körkortet inte återkallas.
När Transportstyrelsen har godkänt din handledares ansökan skickas ett Bevis om godkännande som handledare vid övningskörning till dig. Beviset ska vara med vid övningskörning.
För att få full tillgång till allt du behöver för att klara teoriprovet så kan du bli medlem på iKörkortMC.se. Ett medlemskap ger dig bland annat tillgång till 1 300 körkortsfrågor för MC med tydliga förklaringar, hela MC-Resan, fem olika typer av prov samt utförlig provstatistik.
Innehållet på iKörkortMC.se är samma som i vår app iKörkortMC. Appen har funnits på App Store och Google Play sedan 2011 och har fått över 3 000 femstjärniga betyg.
Använd koden IKÖRKORTMC15 när du skapar ett konto för att få 15 % rabatt på alla medlemskap!
Ju tidigare du börjar plugga teori desto bättre förberedd kommer du att vara när det är dags för det riktiga teoriprovet. Om du har möjlighet är det en bra att varva teori och övningskörning redan från början. På så sätt tar du till dig all ny kunskap så snabbt och effektivt som möjligt.
Som medlem på iKörkortMC.se kan du lära dig hela körkortsteorin på ett väldigt strukturerat och effektivt sätt genoma att spela MC-Resan. Det är både roligt och ger dig precis den kunskap du behöver för att klara teoriprovet!
Om du hellre vill plugga på ditt eget sätt så kan du istället lägga upp en egen studieplan.
Om du pluggar med iKörkortMC.se på ditt eget sätt rekommenderar vi att du börjar med att läsa hela körkortsteorin på iKörkortMC.se. Den är lättläst, pedagogiskt upplagd och innehåller all kunskap du behöver för att klara teoriprovet.
När du känner dig redo är det dags att börja testa dina kunskaper. Du kan välja mellan att göra övningsprov som är utformade för att du snabbt ska lära dig så mycket som möjligt, egna prov där du själv väljer alla provinställningar eller teoriprov som är konstruerade på samma sätt som det riktiga provet.
Övningsproven är bra att börja med och passar perfekt när du vill göra ett par snabba prov utan tidspress. Övningsproven innehåller 20 frågor som är anpassade efter din kunskapsnivå och rättas löpande så att du direkt ser om du har svarat rätt eller fel, om du vill så kan du även läsa en pedagogisk förklaring till varje fråga direkt i provet.
De egna proven är till för att repetera eller öva på frågor som du har svårt för. Du kan till exempel skapa ett prov med bara de frågekategorier som du vill öva på, eller som bara innehåller frågor som du tidigare har svarat fel på eller som du själv har markerat.
Teoriproven är det slutgiltiga testet inför det riktiga teoriprovet. Teoriproven innehåller samma mängd och typ av frågor som det riktiga teoriprovet och är ungefär lika svåra. Det är även samma tidspress och gräns för att bli godkänd på teoriproven på iKörkortMC.se som på det riktiga teoriprovet.
Efter varje prov så har du möjlighet att gå igenom dina svar och läsa pedagogiska förklaringar till alla frågor. De flesta förklaringar är dessutom länkade till en relevant del av körkortsteorin. Genom att läsa mer om det du har svårt för så kommer du snabbt få en mycket djupare förståelse för körkortsteorin och alla trafikregler.
I provstatistiken kan du se vilka kategorier och enskilda ämnen du behöver öva mer på. Genom att klicka på ett ämne kan du välja att antingen läsa mer om det eller att starta ett prov med frågor på ämnet.
När du har lärt dig så mycket att du regelbundet blir godkänd på teoriproven på iKörkortMC.se så är du med största sannolikhet redo att skriva det riktiga teoriprovet!
När det väl är dags att börja övningsköra måste du bestämma dig för om du vill övningsköra privat eller på trafikskola. För de allra flesta är det bästa och mest effektiva sättet att kombinera mycket privat övningskörning med körlektioner på en trafikskola.
Innan du börjar övningsköra bör du lägga upp en tydlig strategi och formulera dina mål. Bestäm dig för när vill du vara färdig, hur du ska nå fram, hur mycket du kan och vill övningsköra privat respektive på en trafikskola samt hur mycket allt får kosta.
Med en strategi och ett tydligt mål är det lättare att hålla motivationen uppe och dina chanser att ta körkortet ökar!
Om du har möjlighet bör du ta några körlektioner på en trafikskola tidigt i din körutbildning. Gärna så fort du kan manövrera motorcykeln utan större problem.
Genom att ta några lektioner tidigt får du lära dig de viktigaste grunderna på ett korrekt sätt vilket minskar risken att du lär dig fel från början.
Att börja övningsköra tidigt, både privat och på trafikskola, och fördela dina körlektioner jämnt över hela utbildningsperioden ökar i regel dina chanser att klara uppkörningen.
I genomsnitt har de som klarar körprovet övningskört i drygt 70 timmar - varav 13 timmar på körskola och nästan 60 timmar privat. De som klarar körprovet efter att bara ha övningskört privat lägger i genomsnitt ner 3,5 gånger så mycket övningstid som de som bara har kört på trafikskola.
Tänk på att det viktigaste inte är hur mycket du övar, utan på vilket sätt du övar. Det är inte alltid de som har övningskört mest som klarar sig bäst på uppkörningen.
Informationen i detta stycke kommer från en VTI-undersökning som studerade hur nyblivna körkortsinnehavare mellan 18 och 24 år hade lagt upp sin övningskörning.
Alla trafikskolor är skyldiga att följa Transportstyrelsens kursplan. Kursplanen talar om vilken inriktning och vilka mål förarutbildningen för behörighet A1, A2 och A har. Om du ska övningsköra mycket privat bör både du och din handledare läsa och utgå från kursplanen.
Handledaren räknas som förare
Vid all övningskörning är det handledaren som räknas som förare. Handledaren är alltså ansvarig för allt eleven gör.
Handledaren måste köra på en egen motorcykel eller sitta bakom dig på din motorcykel. Handledare får alltså inte följa efter i bil. Det är endast trafiklärare vid trafikskolor som får.
När du övningskör måste det finnas en synlig övningskörningsskylt med texten "ÖVNINGSKÖR" på fordonet eller på dig. Skylten får alltså fästas bakpå ditt ställ. Det är även tillåtet att ersätta skylten med en godkänd väst med tryck.
Om du övningskör privat ska skylten vara grön. Om du övningskör på en trafikskola så är skylten röd.
Riskutbildningen består av två separata delar - "Riskettan A" och "Risktvåan A" - som måste vara genomförda och giltiga när du gör förarprovet. Du bör alltså boka tid för båda delarna innan du bokar tid för kunskapsprov och körprov, så att du hinner genomföra hela riskutbildningen i tid.
Om du redan har ett giltigt körkort för motorcykel och har gått riskutbildningen för motorcykel behöver du inte gå någon ny riskutbildning när du ska göra körprov för en högre motorcykelbehörighet.
Riskutbildning för personbil gäller inte för motorcykel.
Riskettan består endast av diskussion och kan därför genomföras i princip när som helst innan teori- och körprovet. Utbildningen är minst 3 timmar lång och brukar kosta ungefär 700-900 kr.
Risktvåan bör du genomföra först när du har övningskört så pass mycket att du känner dig trygg på motorcykeln. Risktvåan innehåller nämligen en hel del körning vilket innebär att du måste kunna hantera motorcykeln på ett säkert sätt. Utbildningen är minst 4 timmar lång och brukar kosta 2 500-3 500 kr.
Riskutbildningen är giltig i 5 år, men giltighetstiden upphör att gälla då ditt körkort utfärdas. Om du blir av med körkortet och måste göra om kunskapsprovet och körprovet så måste du alltså genomföra hela riskutbildningen igen.
Om du utbildar dig på trafikskola är det skolan som anmäler dig till riskutbildningen. Om du utbildar dig privat måste du boka riskutbildningen själv.
Förarprovet består av två delar: kunskapsprovet (teoriprovet) och körprovet.
Du måste ha en giltig riskutbildning för motorcykel innan du får genomföra förarprovet och du måste klara teoriprovet innan du får göra körprovet.
Ditt godkända teoriprov för motorcykel är giltigt i ett år. Om du inte blir godkänd på körprovet under ettårsperioden så måste du göra om teoriprovet.
Avgiften för ett teoriprov är 325 kronor. På helger och efter klockan 18.00 på vardagar är avgiften 400 kronor.
Avgiften för körprov för motorcykel är 1 650 kronor. På helger och efter klockan 18.00 på vardagar är avgiften 2 145 kronor.
Om du utbildar dig på trafikskola är det skolan som anmäler dig till provet. Om du utbildar dig privat måste du boka provet själv.
Om du vill kan du boka båda proven direkt. Men du måste klara teoriprovet innan du får göra körprovet.
Riskettan innehåller ingen körning utan är helt och hållet en teoretisk utbildning.
Syftet med riskettan är att öka din medvetenhet om farliga beteenden och attityder i trafiken och att ge dig insikter och kunskap som hjälper dig att bli en mer ansvarsfull förare.
Riskettan fokuserar främst på hur alkohol, droger, trötthet, stress och grupptryck påverkar din körförmåga. Utbildningen tar även upp risker som är speciella för motorcykel.
För att bli godkänd så måste du vara engagerad och aktivt delta i diskussionerna under utbildningen. Du måste även visa upp giltig legitimation för att ditt deltagande ska kunna registreras hos Transportstyrelsen.
Syftet med risktvåan är att du ska lära dig att hantera riskfyllda situationer och att du ska förstå och respektera riskerna med motorcykelkörning samt dina och motorcykelns begränsningar. Stor fokus ligger på att känna hur motorcykeln beter sig när du tvingas göra något oväntat.
Risktvåan bör du genomföra i slutskedet av din utbildning, när du har övningskört så pass mycket att du känner dig trygg på motorcykeln. Risktvåan innehåller nämligen en hel del körning vilket innebär att du måste kunna hantera motorcykeln på ett säkert sätt. Du måste till exempel klara av att:
Upplägget och de praktiska övningarna som du får göra på risktvåan varierar mellan olika utbildare men innehåller ofta flera av följande moment:
För att bli godkänd måste du följa instruktörens anvisningar och aktivt delta under hela utbildningen. Du måste även visa upp giltig legitimation för att ditt deltagande ska kunna registreras hos Transportstyrelsen.
På teoriprovet ska du visa att du har de teoretiska kunskaper som krävs för att du ska kunna köra med gott omdöme i trafiken.
Du presterar mycket bättre och tänker klarare om du sover ut ordentligt natten innan provet. Stanna med andra ord inte uppe natten innan för att plugga - om du redan har pluggat ordentligt och känner dig säker på körkortsteorin så är det mycket viktigare att du sover ut än att du pluggar i några timmar till.
Provet innehåller frågor om:
När du väl skriver provet gäller det att verkligen läsa varje fråga och alla svarsalternativ noggrant. Svarsalternativen är ibland snarlika, så det är viktigt att du verkligen förstår en fråga innan du svarar.
Stressa inte, men fastna inte heller för länge på en fråga. Du har trots allt bara 43 sekunder på dig per fråga i snitt och du måste ju hinna svara på alla frågor innan tiden tar slut. Om du verkligen fastnar på en fråga är det bättre att markera den och återgå till den senare, när du har svarat på övriga frågor.
Om du har tid över när du har svarat på alla frågor bör du gå igenom frågorna igen för att säkerställa att du inte har missförstått något eller valt fel alternativ av misstag.
Om ditt teoriprov blir godkänt så har du ett år på dig att klara uppkörningen. Om du inte blir godkänd på körprovet under ettårsperioden så måste du göra om teoriprovet.
Om ditt teoriprov blir underkänt är det viktigt att du utbildar dig mer innan du genomför nästa prov. Du måste klara teoriprovet innan du kan boka körprovet.
I körkortsteorin här på iKörkortMC.se kan du läsa mer detaljerat om teoriprovets innehåll.
Vid körprovet (uppkörningen) ska du visa att du kan hantera motorcykeln och att du kan köra i trafiken med gott omdöme och på ett trafiksäkert sätt. Körprovet är en kontroll av att du har de färdigheter som krävs för att få köra i trafiken.
Körprovet för behörighet A1, A2 och A ska genomföras med en motorcykel som uppfyller de krav som anges i Transportstyrelsens föreskrift, för respektive behörighet. Du måste själv tillhandahålla en sådan motorcykel och du ska använda samma motorcykel under hela provet.
Du ska använda lämplig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm samt skyddsglasögon om hjälmen saknar visir. Utrustningen ska vara fri från skador.
Körprovet för motorcykel består av tre olika moment: säkerhetskontroll, ett särskilt manöverprov samt körning i och utanför tätort.
Manöverprovet består av en lågfartsdel med krypkörning, en högfartsdel med undanmanöver och en bromsdel med kraftig inbromsning.
Om du misslyckas på manöverprovet så kan du i anslutning till det få tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång. Om du misslyckas igen så får du inte fortsätta körprovet.
Förarprövaren gör en helhetsbedömning av din uppkörning baserad på en rad olika punkter inom fem olika områden:
Direkt efter uppkörningen talar förarprövaren om för dig om provet är godkänt eller underkänt och skickar resultatet till Transportstyrelsen.
Om ditt körprov blir godkänt skickas ditt körkort till ditt närmaste postombud inom fem arbetsdagar. Du måste själv hämta ut körkortet inom två veckor och du måste visa upp giltig legitimation när du hämtar det.
Om ditt körprov blir underkänt motiverar förarprövaren muntligt varför din körning inte har godkänts och du får veta vilka brister din körning hade. Du får även protokollet skickat till din e-postadress.
I körkortsteorin här på iKörkortMC.se kan du läsa mer detaljerat om fordonskraven, körprovets olika moment och vad du blir bedömd på. Kapitlet innehåller även bilder och videoklipp från manöverprovet samt tips på hur du kan förbereda dig och vad du bör tänka på under själva uppkörningen.
Strax efter att du har klarat körprovet skickas ditt körkort till ditt närmaste postombud. Du måste själv hämta ut körkortet inom två veckor och du måste visa upp giltig legitimation när du hämtar det.
Till dess att du har hämtat ut ditt körkort så måste du, när du kör, ha med dig giltig legitimation. Rätten att köra med vanlig legitimation gäller som längst i två månader. Därefter måste du ha med dig ditt nya körkort när du kör.