Stäng
HEM
LOGGA IN
BLI MEDLEM
MC-RESAN
VÄGEN TILL MC-KORTET
KÖRKORTSTEORI
GRATISPROV
VÄGMÄRKEN
Översikt
Rapport

Körkortsteori

1. Inledning

För att bli en bra förare måste du känna till vilka faktorer och krafter som påverkar motorcykelns köregenskaper. Du måste även ha en viss kännedom om hur en motorcykel är uppbyggd och fungerar. Du ska till exempel veta vad du måste kontrollera och åtgärda själv och när du måste lämna in motorcykeln på verkstad.

2. Motorcykeln

För att bli en bra förare måste du känna till vilka faktorer och krafter som påverkar motorcykelns köregenskaper. Du måste även ha en viss kännedom om hur en motorcykel är uppbyggd och fungerar. Du ska till exempel veta vad du måste kontrollera och åtgärda själv och när du måste lämna in motorcykeln på verkstad.

3. Människan

När du kör motorcykel är det minst lika viktigt att du förstår dig själv och hur andra förare fungerar som att du förstår alla trafikregler. Du måste veta varför vi människor tar de beslut vi gör och hur exempelvis stress, grupptryck, trötthet och alkohol kan leda oss till att göra saker vi egentligen inte alls hade tänkt göra.

4. Miljö

Motorcykeln är en belastning för både miljön och privatekonomin samtidigt som många inte skulle kunna tänka sig att leva utan den. För att belasta miljön och din ekonomi så lite som möjligt så måste du lära dig att köra sparsamt och att ta hand om motorcykeln på ett så miljövänligt sätt som möjligt.

5. Stadskörning

För att kunna köra inom tätbebyggda områden på ett säkert sätt måste du känna till en rad olika regler. Du måste till exempel veta var du får stanna och parkera, var och när det är tillåtet att köra om och när du måste lämna företräde för andra fordon. Du måste även känna till den förhöjda risken med oskyddade trafikanter som stadskörning innebär.

6. Landsvägskörning

Landsvägskörning är körning på alla typer av vägar som finns utanför tätbebyggda områden. Eftersom hastigheterna på landsvägar oftast är höga så är det viktigt att du vet vilka regler som gäller och vilka faror som finns. Du måste exempelvis veta när du får köra på vägrenen, hur du passerar ett vägarbete och när risken att bli fartblind är som störst.

7. Mörker och halka

Både mörkerkörning och halkkörning ställer höga krav på dig som förare och är förknippade med stora risker. För att minimera riskerna så måste du bland annat veta hur man använder motorcykelns belysning på rätt sätt och lära dig om och respektera motorcykelns begränsningar på halt väglag.

8. Olyckor

Trafikolyckor är en av baksidorna med fordonstrafiken. För att minska risken att råka ut för en olycka så måste du veta var och när riskerna är som störst. Du måste även veta vilka skyldigheter du har i samband med en olycka och hur du på bästa sätt kan hjälpa någon som har skadats i en olycka.

9. Siffror och statistik

En stor del av körkortsteorin handlar om siffror och statistik, du behöver inte kunna de exakta siffrorna för att klara teoriprovet men du bör känna till dem på ett ungefär. För att du lätt ska kunna repetera har vi här sammanställt de viktigaste siffrorna och den viktigaste statistiken från övriga kapitel.

10. Förarprovet

Förarprovet består av två delar: kunskapsprovet (teoriprovet) och körprovet. Du måste ha en giltig riskutbildning för motorcykel innan du får genomföra förarprovet och du måste klara kunskapsprovet innan du får göra körprovet. För att öka dina chanser att bli godkänd är det bra om du vet hur du ska förbereda dig, hur proven går till och hur du blir bedömd.

11. Övrigt