Vid körprovet (uppkörningen) ska du visa att du kan hantera fordonet och att du kan köra i trafiken med gott omdöme och på ett trafiksäkert sätt. Körprovet är en kontroll av att du har de färdigheter som krävs för att få köra i trafiken.
Innan du får göra körprovet måste du klara teoriprovet. Ett godkänt teoriprov är giltigt i ett år. Om du redan har körkort med behörighet A1 eller A2 och vill ha behörighet för en tyngre motorcykel krävs dock endast ett godkänt körprov, du behöver då alltså inte göra om teoriprovet.
Avgiften för körprovet för är 1 650 kronor. På helger och efter klockan 18:00 på vardagar är avgiften 2 145 kronor.
På körprovet kontrollerar en förarprövare att du är redo att självständigt köra motorcykel i trafiken
Körprovet för behörighet A1, A2 och A ska genomföras med en motorcykel som uppfyller de krav som anges i Transportstyrelsens föreskrifter. Du måste själv tillhandahålla en sådan motorcykel och du ska använda samma motorcykel under hela provet.
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 90 km/h.
Motorcykeln ska ha en nettoeffekt av högst 11 kW, och om motorcykeln drivs av:
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/h.
Motorcykeln ska ha en nettoeffekt av minst 20 kW, och högst 35 kW, och om motorcykeln drivs av:
Om motorcykelns originalutförande har ändrats så får motorcykelns inte ha sitt ursprung i en motorcykel med en nettoeffekt högre än 70 kW.
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/h.
Motorcykeln ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel.
Du ska använda lämplig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm samt skyddsglasögon om hjälmen saknar visir. Utrustningen ska vara fri från skador.
Under körprovet måste du använda lämplig skyddsutrustning
Körprovet för motorcykel består av tre olika moment: säkerhetskontroll, ett särskilt manöverprov samt körning i och utanför tätort.
Om du misslyckas på manöverprovet så kan du i anslutning till det få tillfälle att utföra provet, eller delar av provet, ytterligare en gång. Om du misslyckas igen så får du inte fortsätta körprovet.
Du ska kunna göra en säkerhetskontroll på motorcykeln och förstå vilka risker som kan uppstå om motorcykeln inte fungerar som den ska.
Du ska självständigt kontrollera de olika funktionerna. Om det är någon del av kontrollen som inte är möjlig att göra själv så ska du be förarprövaren om hjälp.
Om säkerhetskontrollen utförs på tveksamt eller otydligt sätt så kan förarprövaren be dig att förtydliga vad som gjorts.
Om du använder en checklista för säkerhetskontrollen så får den endast innehålla instruktioner på vad som ska kontrolleras samt i vilken ordning kontrollen ska ske. Checklistan får alltså inte innehålla instruktioner för hur kontrollen ska genomföras.
Manöverprovet inleds med att förarprövaren kontrollerar att du kan flytta motorcykeln genom att leda den med avstängd motor. Du ska leda motorcykeln framåt in mellan linjerna, svänga och därefter backa den för att ställa den med bakhjulet vid linje A (se bild 1).
Förarprövaren bestämmer om motorcykeln ska ställas till vänster eller höger.
Bild 1 - Leda motorcykeln
Manöverprovets lågfartsdel med krypkörning
Lågfartsdelen börjar med att motorcykelns bakhjul står vid linje A (se bild 2). Förarprövaren bestämmer före provet om din start ska göras från vänster eller höger.
Du ska krypköra enligt bilden (bild 2) mellan linjerna, runda enkelkonerna, stanna vid dubbelkonerna, vända och krypköra tillbaka utan att stanna. Körningen är slut när framhjulet står vid linje A.
Bild 2 - Krypkörning
Hastigheten ska regleras med kopplingen, så kallad krypkörning. Om du har en automatväxlad motorcykel som saknar kopplingshandtag så får du reglera hastigheten på annat sätt.
Manöverprovets högfartsdel med undanmanöver
Manöverprovets högfartsdel ska utföras enligt bild 3. Du ska göra en undanmanöver i den här delen.
Bild 3 - Högfartskörning
Förarprövaren ska före provet avgöra om du ska göra undanmanövern åt vänster eller höger. Provet ska utföras på belagd yta och med 30 cm höga koner. Avstånd mellan koner beräknas från kontopp till kontopp.
Provet inleds med att du tar ansats och i en hastighet av minst 50 km/tim genomför undanmanövern och kör vidare med bibehållet tempo genom serpentinbanan. Om underlaget är vått, får förarprövaren medge att du håller lägre hastighet vid undanmanövern.
Du ska växla tempo i slutet av banan och vända runt sista konen. Efter vändningen ska du accelerera till cirka 50 km/tim så snart som möjligt, samtidigt som du utför serpentinkörning.
Sist gör du en effektiv och kontrollerad inbromsning från cirka 50 km/tim till stillastående genom att använda både fram- och bakbroms. Du ska börja bromsa in vid konerna för undanmanövern.
Manöverprovets bromsdel med kraftig inbromsning
Manöverprovet ska avslutas med effektiv och kontrollerad inbromsning från hastigheterna 70 km/h och 90 km/h till stillastående med användning av både fram- och bakhjulsbroms. Här kontrolleras din förmåga att:
Du ska börja inbromsningen vid en på förhand bestämd plats. Provet ska utföras på belagd yta.
Titta gärna på videoklippet nedanför, den ger dig en bra bild av hur det särskilda manöverprovet för motorcykel går till.
Klicka på bilden för att titta på videon
Du ska köra i och utanför tätort, mot angivet mål eller efter angiven färdväg under sammanlagt minst 25 minuter. Du ska om möjligt köra på gator och vägar under förhållanden med varierande ytskikt, vägbredd, sträckning och trafikintensitet.
Om förarprövaren har sett några brister vid det särskilda manöverprovet ska de särskilt uppmärksammas vid körningen i och utanför tätort. Detta gäller i synnerhet hur du tekniskt hanterar fordonet. Även din körställning samt förmåga att använda rätt växlings- och bromsteknik ska uppmärksammas.
Under körning i och utanför tätort sker kommunikation med dig via radio.
Förarprövaren gör en helhetsbedömning av din uppkörning baserad på en rad olika punkter inom fem olika områden:
Du ska kunna göra en eller flera delar av en säkerhetskontroll på motorcykeln och kunna föreslå åtgärder om du upptäcker brister på motorcykeln.
Säkerhetskontrollen ska utföras med viss rutin på ett systematiskt och miljömedvetet sätt och präglas av ett tydligt riskmedvetande.
I säkerhetskontrollen ingår ett slumpmässigt urval av följande:
Läs mer om alla momenten i säkerhetskontrollen
Du ska kunna koordinera dina rörelser så att du kan styra, växla, gasa och bromsa på ett rutinmässigt sätt. Det innebär att du inte ska behöva tänka på hur du ska göra för att växla, bromsa och styra så att du istället kan fokusera på att söka av omgivning och planera din körning flera steg framåt.
Det vanligaste är att förarprövaren observerar och bedömer:
Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed miljön. Du ska kunna köra och använda en körteknik på ett sätt som medför låg bränsleförbrukning.
Exempel på detta är att du ska planera din körning så att du inte behöver stanna i onödan och att du ska använda motorbromsen när det är lämpligt.
Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer:
Det finns många trafikregler som är av stor betydelse för att trafiken ska fungera. Om de inte tillämpas på rätt sätt försämras trafiksäkerheten och framkomligheten betydligt. Du ska ha kunskap om de regler som gäller och tillämpa dem så att du får ett samspel med andra trafikanter.
Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer:
Det krävs av dig som förare att du planerar din körning flera steg framåt. För att klara det så måste du veta var du ska rikta din uppmärksamhet. Du ska veta var och hur du ska titta i olika situationer, samt varför du ska göra det, så att du kan anpassa din körning till det du ser.
Du ska förstå vilka risker som kan uppkomma och kunna förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp. Du ska också kunna anpassa din hastighet och placering så att du skapar tillräckliga säkerhetsmarginaler samt kunna samspela med andra trafikanter på ett bra sätt.
Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer:
Direkt efter uppkörningen talar förarprövaren om för dig om provet är godkänt eller underkänt och skickar resultatet till Transportstyrelsen.
Om körprovet är godkänt skickas ditt körkort till ditt närmaste postombud inom fem arbetsdagar. Du måste själv hämta ut körkortet inom två veckor och du måste visa upp giltig legitimation när du hämtar det.
Om körprovet inte är godkänt motiverar förarprövaren muntligt varför din körning inte har godkänts och du får veta vilka brister din körning hade. Du får även protokollet skickat till din e-postadress.
Det finns mycket du kan göra inför och under din uppkörning för att maximera dina chanser att lyckas. Men när du väl är på plats och ska göra körprovet är det viktigaste att du har övningskört tillräckligt mycket och att du har pluggat tillräckligt mycket körkortsteori.
Sov ut
Du presterar mycket bättre och tänker klarare om du sover ut ordentligt natten innan provet. Stanna med andra ord inte uppe natten innan för att plugga - om känner dig säker på motorcykeln och redan har pluggat in körkortsteorin ordentligt så är det mycket viktigare att du sover ut än att du pluggar vägmärken eller trafikregler i några timmar till.
Ät ordentligt
Även om du är nervös och inte har någon aptit
bör du se till att äta ordentligt innan din uppkörning.
Hjärnan och kroppen kräver näring och energi för att
prestera maximalt.
Drick vatten
Ladda upp genom att dricka vatten innan, drick bara inte för mycket
och undvik kaffe och läsk eftersom de är
vätskedrivande.
Avstå helt från alkohol
Drick absolut inte alkohol kvällen innan din uppkörning!
Även om du inte har någon alkohol kvar i kroppen eller
känner dig det minsta bakfull så försämrar alkoholen din
koncentrations-, reaktions- och
prestationsförmåga även dagen efter.
Ta med legitimation
Om du inte har med dig giltigt legitimation så får du inte köra upp.
Acceptera stressen
Det är helt normalt att man blir stressad innan och under
uppkörningen. Istället för att jaga upp dig och bli mer
stressad av att du är stressad så är det bättre att
bara acceptera stressen. En måttlig nivå av stress gör dig
dessutom till en mer fokuserad förare.
Värm upp
Om du har möjlighet bör du övningsköra till provet så att du är uppvärmd lagom till din uppkörning. Kör gärna lite i området där du ska köra upp för att bekanta dig med vägarna.
Fokusera på din körning
Försöka att inte tänka så mycket på att det är uppkörning. Fokusera istället på att köra lugnt och defensivt.
Håll hastigheten
Kör varken för långsamt eller för snabbt. På högfartsdelen och bromsprovet
så kan man bli ombedd att göra om manövern, eller i värsta fall bli kuggad, om man kör för långsamt. Vid körning i trafik kan det räcka med några mindre hastighetsöverträdelser för att bli kuggad.
Ha en rörlig blick
En av de vanligaste anledningarna till att folk blir kuggade på uppkörningen är att de "tittar för nära motorcykeln" och inte söker av omgivningen på rätt sätt. Tänk därför på att röra blicken och söka av omgivningen och trafiken både nära och långt bort. Då blir det dessutom mycket lättare att planera din körning.
Rör på huvudet
Rör inte bara blicken, rör även på huvudet. Genom att röra på huvudet så ser förarprövaren
att du uppmärksammar allt som händer runt omkring dig.
Glöm inte speglarna
Var noga med att hålla uppsikt bakåt i speglarna, speciellt i samband med svänger och körfältsbyten. Glöm inte heller bort att kontrollera döda vinkeln när du
förflyttar motorcykeln i sidled.
Bromsberedskap
Innan korsningar och på andra platser där bromsberedskap krävs bör du visa för
förarprövaren att du är beredd på att bromsa genom att bromsa lätt så att stopplyktan tänds.
Strunta i misstag
Ge inte upp bara för att du gör ett misstag eller två.
Att du kör fel eller får motorstopp betyder inte automatiskt att du
kommer att bli kuggad. Gör vad du kan för att åtgärda misstaget på bästa möjliga sätt och fortsätt köra lugnt och defensivt.
Ge inte upp!
Ge inte heller upp även om du blir kuggad - lär dig av dina misstag och boka en ny tid så fort som möjligt. Känslan när du väl får ditt körkort är otroligt stark och något du kommer minnas för resten av ditt liv. Så ge inte upp, du kommer att lyckas!
Ögonblicket när du klarar provet och får körkortet är fantastiskt!
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel MC-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.