Stäng
HEM
LOGGA IN
BLI MEDLEM
MC-RESAN
VÄGEN TILL MC-KORTET
KÖRKORTSTEORI
Prov PROV Prov
VÄGMÄRKEN
PRESENTKORT
Översikt
Rapport

Elsystemet

Batteriet

De flesta motorcyklar är utrustade med både en generator och ett batteri som laddas med ström från generatorn, men vissa motorcyklar saknar batteri och får då bara ström direkt från generatorn när motorcykeln är igång.

För att undvika att batteriet laddar ur bör du inte använda motorcykelns belysning för länge när motorn inte är igång. Ett dåligt laddat batteri kan frysa sönder om det är tillräckligt kallt ute.

Om generatorn av någon anledning inte laddar batteriet som den ska tänds en varningslampa på instrumentpanelen som ser ut som ett batteri.


Laddningslampan

Nya motorcykelbatterier är för det mesta underhållningsfria. Äldre batterier kräver viss underhållning då dess battericeller ibland behöver toppas upp med destillerat vatten (inte kranvatten). Gemensamt för alla batterier är att de blir sämre och sämre med tiden tills de tillslut inte fungerar alls.

Potentiella faror

Potentiella faror med batterier är knallgasen som kan omge dem och svavelsyran som finns i batterivätskan. Knallgasen kan antändas av gnistor och eld och batterivätskan är frätande vid kontakt med din hud, dina ögon eller dina kläder.


Var väldigt försiktig när du hanterar batterier

Batteriladdare

Batterier som inte används under längre perioder kan ta skada. Därför är det viktigt att du underhållsladdar din motorcykels batteri med en mc-laddare (laddare för bilbatterier har fel amperestyrka) ungefär en gång i månaden under vinteruppehållet eller andra längre uppehåll.

För att koppla ihop laddare och batteri ska du koppla pluskabeln till pluspolen och minuskabeln till minuspolen - avsluta med att sätta i kontakten i väggen.

Förvara alltid urkopplade batterier svalt och frostfritt.

Säkringarna

Säkringarnas uppgift är att skydda motorcykelns elsystem vid kortslutning, något som utan säkringar i värsta fall skulle kunna leda till en brand. Om något som drivs av el på motorcykeln plötsligt slutar fungera kan du behöva byta en säkring.


Säkringarna skyddar elsystemet mot kortslutning

För att säkringarna ska hålla längre kan du då och då koppla loss dem och putsa bort oxideringen som ofta bildas på dem. En trasig/bränd säkring känns igen på att metalltråden som löper mellan dess fästen har gått av.


Om metalltråden som pilen pekar på är av så är säkringen trasig

Säkringarnas färg varierar beroende på dess amperetal. Om en gul säkring är trasig så måste du alltså byta ut den mot en ny gul säkring. I motorcykelns instruktionsbok kan du läsa om hur och var du byter de olika säkringarna. Ha alltid med dig reservsäkringar, de tar knappt någon plats och kan spara dig stora bekymmer.

Starthjälp

Det är betydligt svårare att starta en motorcykel med ett startbatteri eftersom motorcyklars batterier kan vara mycket svåra att komma åt. Dessutom är risken stor att motorcykelns elsystem tar skada. Titta i din motorcykels instruktionsbok om du ändå vill försöka.

Om du tänker ta starthjälp från en bil måste du tänka på att bägge batterierna måste ha samma voltstyrka samt att startbatteriet ska vara välladdat och i gott skick. Det är säkrast att ladda utan att bilens motor eller elsystem är igång, så börja hela processen med att ta ur nyckeln ur bilens tändning.


I din motorcykels instruktionsbok står hur startkablarna ska kopplas

Ett betydligt säkrare sätt att starta en motorcykel som inte vill starta är att använda kickstarten, eller om den möjligheten inte finns, springa igång motorcykeln på följande sätt:

  1. Slå på tändningen.
  2. Lägg i tvåans växel.
  3. Tryck in kopplingen.
  4. Be en eller flera personer skjuta på motorcykeln.
  5. Släpp långsamt upp kopplingen när farten är tillräckligt hög.

Detta kan självklart göras utan hjälp från andra genom att rulla ned för en backe, men var då försiktig - välj inte en för brant backe och säkerställ att du kan stanna din motorcykel på ett säkert sätt om det skulle behövas. Du måste naturligtvis bära hjälm även när du springer igång en motorcykel.