Hem
Bli medlem
Logga in
Prov Prov Prov
MC-Resan
Vägmärkesspelet
Körkortsteori
Vägen till MC-kortet
Vägmärken
Presentkort
Översikt
Rapport
Spara
Spara

Kontroll- och registreringsbesiktning

Kontrollbesiktning

I Sverige är det lag på att kontrollbesikta sitt fordon. Kontrollbesiktningen görs för att minska olyckor orsakade av tekniska fel, för att minska mängden föroreningar och för att säkerställa att inga fordon producerar mer buller och avgaser än vad som är tillåtet.


Du ansvarar för att ditt fordon blir besiktat i tid

En fabriksny motorcykel ska kontrollbesiktigas första gången senast 48 månader efter den månad då fordonet första gången togs i trafik. Därefter senast 24 månader efter föregående fullständiga kontrollbesiktning. Det är besiktningsföretagen, inte Transportstyrelsen, som skickar kallelsen till besiktningen.

Observera att du själv ansvarar för att ditt fordon blir besiktat i rätt tid, även om du inte skulle få någon kallelse.

Körförbud

Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till besiktningsföretag för kontrollbesiktning.

Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten (så kallat meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation.

Kontrollera innan

På Bilprovningen tipsar det om funktioner och utrustning på din motorcykel som du enkelt kan kontrollera - och eventuellt åtgärda - innan kontrollbesiktningen.

Några saker du bör se över är:

  • Att kontakter och reglage fungerar.
  • Att tutan fungerar.
  • Att blinkers, reflexer och belysning fungerar (glöm inte lampan vid registreringsskylten).
  • Att kedja och kedjelås finns - och att kedjelåset är rätt monterat.
  • Att däckens mönsterdjup är minst 1 mm.
  • Att fram- och bakbroms fungerar.
  • Att bromsbeläggen är i gott skick.
  • Att det inte finns vassa kanter på vind- eller strålkastarskyddet.
  • Att broms- och bränsleslangar är hela.
  • Att framgaffeln fungerar som den ska.
  • Att oljenivån i motorn är okej.
  • Att stötdämpare bak fungerar och är täta.
  • Att det finns en varningstriangel (om du har en tre- eller fyrhjulig motorcykel).
  • Att kontrollampan för helljus fungerar (om du har en årsmodell från 1984 och framåt).

Ett av det vanligaste skälen till att motorcyklar får ombesiktning är att reflex bak saknas.

Fel som påpekas vid kontrollbesiktningen måste åtgärdas snarast. Detta innefattar även sådana fel som inte kräver en ombesiktning. Motorcykeln får inte användas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas.


Kontrollera motorcykeln själv innan besiktningen

Ljudprov

Om din motorcykel låter mycket vid kontrollbesiktningen så kan besiktningsmännen ibland vilja mäta motorcykelns bullernivå.

Helfordonsgodkända motorcyklar har en tillverkarskylt där decibelnivå vid ett visst varvtal är angivet (exempelvis 91 dB vid 3 000 rpm). Denna nivå får inte överskridas med mer än 5 decibel.

Alla äldre motorcyklar, amatörbyggda motorcyklar samt de som importerats från tredje land saknar tillverkarskylt. Då gäller istället gränsen 103 decibel.

Om du tycker att din motorcykel låter onormalt mycket så kan det ha uppstått ett läckage i avgassystemet. Det leder nämligen till att ljuddämparen inte längre fungerar optimalt och att avgasljudet blir högre.

Flygande inspektion

En flygande inspektion innebär att ett fordon stoppas och besiktas på plats. Flygande inspektioner får genomföras av poliser och av bilinspektörer som har förordnats av Polismyndigheten.

Om inspektionen visar att fordonet är bristfälligt och utgör en fara för trafiksäkerheten kan det åläggas med körförbud och måste bärgas bort från platsen.

Registreringsbesiktning

En felaktigt utförd förändring eller reparation på din motorcykel kan leda till en livsfarlig situation ute på vägen. Konsultera därför alltid en mc-mekaniker om du tänker utföra arbetet själv och är det minsta osäker.

Tänk på att vissa förändringar är förbjudna medan andra kan kräva en ny registreringsbesiktning.

Förbjudna förändringar

Det är förbjudet att plocka ur insatsen/innanmätet i ljuddämparen eller ändra vinkeln på avgasrören - dess vinkel uppåt-bakåt får aldrig överstiga 20 grader.

Du får heller aldrig justera avgasrören så att de sitter högre än förarsadelns lägsta del


Ett avgasrörs vinkel uppåt-bakåt får aldrig överstiga 20 grader

Förändringar som kräver registreringsbesiktning

  • Montering av dragkrok eller sidvagn.
  • Flytt av reglage och/eller fotpinnar.
  • Ändring av framgaffelns lutning eller längd.
  • Byte till en annorlunda modell av fram- eller bakgaffel.
  • Förändring av axelavståndet.
  • Förändring av ramen.
  • Förändring eller byte av motorn till annan storlek eller typ.
  • Byte av bromssystem.

Om du har utfört någon av förändringarna ovan så måste du registreringsbesiktiga din motorcykel inom 1 månad. Om motorcykeln var avställd när du utförde förändringarna måste du registreringsbesiktiga den redan inom en vecka efter det att avställningen upphörde.

Förändringar som inte kräver registreringsbesiktning

  • Montering av extra backspeglar.
  • Byte till en annan sittdyna, som inte försämrar körställningen. Är motorcykeln godkänd för passagerare måste sittdynan vara minst 60 cm lång.
  • Byte till större/mindre däck och hjul. Tänk på att hastighetsmätaren påverkas av detta och måste visa rätt hastighet även efter bytet.
  • Montering av ryggstöd, om det har mjuka och runda kanter. Tänk på att det inte bör vara så pass högt att det gör det svårare att komma av motorcykeln.