När du kör motorcykel är det väldigt viktigt att du alltid använder lämplig utrustning och skyddskläder som är i gott skick. Det gör åkandet behagligare och förmildrar skador vid en eventuell olycka. En del försäkringsbolag ger dessutom en rabatt på försäkringen om du och din passagerare alltid använder skyddsutrustning som är gjord för mc-körning.
Hur skicklig du än är som förare så kan du aldrig vara säker på att en annan förare inte är ouppmärksam, eller direkt klantig, och kör in i dig - då kan din skyddsutrustning vara direkt livsavgörande.
Lagen kräver bara att du använder en hjälm som är E-märkt och godkänd enligt ECE 22:05 eller ECE22:06. Men för din egen säkerhets skull bör du alltid använda bästa möjliga skydd - från topp till tå - när du kör motorcykel.
Om du kör omkull eller blir påkörd så kan din skyddsutrustning vara skillnaden mellan liv och död
För att göra det lättare för dig att välja bästa möjliga skydd så måste all mc-utrustning - hjälm, handskar, stövlar, ryggskydd, bröstskydd, ställ och airbag - vara tydligt märkt med information om utrustningens skyddsnivå. För att överhuvudtaget få säljas måste all utrustning först och främst vara testad och godkänd och därigenom CE-märkt. På CE-märket framgår vilken skyddsnivå utrustningen har.
Ryggskydd, bröstskydd samt skydd för axlar, armbågar, höfter och knän finns i två skyddsnivåer: Level 1 och Level 2. Level 2 är den högsta skyddsnivån.
Den absolut viktigaste delen att skydda på kroppen är huvudet. Därför är hjälm det enskilt viktigaste skyddet för dig som motorcykelförare. Alla som åker motorcykel måste enligt lag bära hjälm som är E-märkt och godkänd enligt ECE 22:05 eller ECE22:06. Det är ditt ansvar som förare att se till att passagerare under 15 år bär en godkänd hjälm.
Hjälmen måste också användas på rätt sätt: den ska sitta stadigt på huvudet och vara väl fastspänd under hakan. Att inte använda hjälm eller att inte spänna fast hjälmen ordentligt ökar risken att omkomma eller skadas svårt vid en olycka.
Din hjälm måste sitta stadigt på huvudet och vara väl fastspänd under hakan
Undantag
Även om det i regel är obligatoriskt med hjälm behöver hjälm inte bäras:
Det finns ett antal olika hjälmtyper att välja mellan, de vanligaste är: integral, cross, öppningsbara samt jet.
SMC rekommenderar integralhjälm eftersom både forskning och försäkringsstatistik visar att det är det säkraste alternativet.
Vissa hjälmar begränsar ditt periferiseende. Om du använder en sådan hjälm kan du i vissa situationer behöva vrida på huvudet mer för att se ordentligt, exempelvis innan du ska byta körfält eller korsa ett cykelfält i samband med en högersväng.
Hjälmen ska varken trycka någonstans eller vara för stor - om hjälmen går på huvudet för lätt så åker den också av huvudet väldigt lätt. Om du använder en hjälm i fel storlek och råkar ut för en olycka så är risken stor att skadorna blir allvarligare än vad de hade blivit med en hjälm i rätt storlek. Detta beror på att materialet i hjälmen som ska ta upp stöten då inte får tillräckligt med yta att fördela smällen på vilket resulterar i att smällen istället koncentreras på en mindre yta.
Hjälmen ska sitta som gjuten på huvudet utan att den trycker någonstans
En motorcykelhjälm formar sig efter just din huvudform, därför ska du aldrig köpa en begagnad hjälm. Dessutom vet du inte vad en begagnad hjälm har varit med om. Hjälmar är bara gjorda för att klara en riktig smäll. Köp därför alltid en ny hjälm.
Motorcykelhjälmar är känsliga för fukt och solljus. Över tid leder detta till att innanmätet i hjälmen tappar sin stötdämpande förmåga. Efter några år börjar även hjälmens skal att torka ut och bli skört.
När du ska byta ut din hjälm beror så klart på slitage. En hjälm som används mycket under stora delar av året behöver troligtvis bytas ut redan efter 2-3 år medan en hjälm som bara används då och då kan bytas ut vart femte år.
En glasfiberhjälm har lite längre livslängd än en plasthjälm, eftersom plast kan tåla UV-strålning sämre.
Köp alltid en ny hjälm, aldrig en begagnad
För att öka din synbarhet bör du köpa en ljus hjälm eller en hjälm i starka fluorescerande färger. Du kan även sätta på speciella reflexdekaler som är gjorda för hjälmar. Du får däremot inte måla om hjälmen, göra hål i hjälmskalet eller sätta egna dekaler på den eftersom det kan lösa upp eller försvaga delar av hjälmen.
Ta hjälp av butikspersonalen när du köper hjälm, de kan hjälpa dig att hitta en hjälm som är perfekt för just dig.
Om du inte använder en hjälm med visir så är det viktigt att då använda mc-glasögon istället. Om du kör motorcykel utan någon form av skydd för ögonen och får ett stenskott i ögat eller i hög hastighet kör in en insekt kan du skada ögat allvarligt eller helt förlora synen.
Var noga med att hålla visir eller mc-glasögon rena och repfria så att sikten inte försämras. Köp inte heller mörka visir eller mc-glasögon eftersom även det försämrar sikten.
Det mest effektiva sättet att hålla hjälmen fräsch är att använda en hjälmhuva. Den suger upp svetten och kan lätt tvättas i tvättmaskinen. Tänk på att hjälmen bör bytas ut minst vart femte år eftersom dess innanmäte förlorar sin stötdämpande förmåga med tiden.
Ett bra skinn- eller allvädersställ i förstärkt material skyddar dig både mot kyla och vind och mot skrapskador, om du skulle köra omkull. Vanliga byxor tål endast 0,6 sekunders friktion mot asfalt medan ett skinnställ i bra kvalité tål uppemot 6-7 sekunder. Att köra i vanliga byxor och mc-jacka är alltså inte en speciellt bra idé.
Ett bra ställ skyddar dig både mot kyla och vind och mot skrapskador
Kvalitén och slitstyrkan mellan olika märken och modeller på ställ varierar självklart så välj noga. Stället ska vara CE-märkt och helst av skyddsnivå AAA. Säkrast är ställen som är försedda med extra skydd vid axlarna, armbågarna, knäna och eventuellt även ryggen. Ett separat ryggskydd ger dock oftast bättre skydd än ett inbyggt.
Välj helst ett skydd i ljusa och starka färger, och gärna med reflexer, så att andra förare lättare upptäcker dig. Genom att synas tydligt kan du undvika många olyckor.
Om ditt ställ inte redan har ett inbyggt ryggskydd bör du överväga att köpa ett separat. Det ska vara CE-märkt och helst av skyddsnivå Level 2. Det ger ett extra skydd som kan göra en enorm skillnad vid en olycka.
Ett separat ryggskydd sitter bättre förankrat på kroppen och ger i regel bättre skydd vid en olycka än ett inbyggt ryggskydd.
Ryggskydd ska vara CE-märkta och helst av skyddsnivå Level 2
Det bästa sättet att skydda sig från skador är naturligtvis att inte råka ut för olyckor till att börja med och ett av det bästa och enklaste sättet att undvika olyckor är att synas. Genom att bära en fluorescerande varselväst i en skarp färg ökar du din synbarhet markant.
Både skinn- och allvädersställ behöver tvättas ibland. I bägge fallen ska du följa ställets tvättanvisningar, men tänk på att ett skinnställ är mycket ömtåligare än ett allvädersställ.
Skinnställ ska normalt endast tvättas med ljummet vatten och ett milt tvättmedel. Därefter ska det hängas upp på en ordentlig galge för att torka långsamt, på så sätt behåller det sin passform. Låt aldrig ett skinnställ torka i torkskåp eller ovanför element, vare sig efter tvätt eller en åktur i regnet, eftersom skinnet då kan krympa och/eller torka ut och spricka.
Smörj gärna skinnstället med läderbalsam eller läderimpregnering efter att det har torkat så håller det längre och står emot väta bättre. Skinnställ ska helst förvaras i rumstemperatur när det inte används - aldrig på soliga eller varma platser.
Om du faller så tar du instinktivt emot dig med händerna. Mc-handskar i kraftigt skinn eller allvädersmaterial är därför ett måste - helst med förstärkt yta vid handflatan och knogarna och skydd ovanför handleden.
Handskar ska vara CE-märkta och helst av skyddsnivå Level 2
Bra handskar kan minska svåra handskador med upp till 50 % och håller dig dessutom varm om händerna.
Handskarna måste sitta på ett sådant vis att du enkelt kan hantera alla reglage.
Skinnhandskar ska vårdas på samma sätt som skinnställ.
Underbensskador är den vanligaste typen av skada bland motorcykelförare. Det är därför av yttersta vikt att du alltid använder ordentliga mc-stövlar när du kör. Satsa på kvalité och välj stövlar som skyddar hela underbenet, har extra skydd för fotknölarna och stålinlägg vid hålfoten.
Kör absolut inte motorcykel med vanliga skor.
Stövlar ska vara CE-märkta och helst av skyddsnivå Level 2
Skinnstövlar ska vårdas på samma sätt som skinnställ. När stövlarna är nytvättade eller blöta av regn kan du använda tidningspapper i flera omgångar för att dra ut vätan och därefter skoblock så att de behåller sin form och storlek.
Om du använder ställ, handskar eller stövlar gjorda av ett material som inte är vattentätt, exempelvis skinn, så bör du komplettera med regnställ, regnhandskar och regnstövlar så att du inte blir blöt och kall. Öka din synlighet genom att välja regnplagg i en skarp färg och med reflexer.
Det blir allt vanligare med olika typer av airbags för motorcyklister. Den vanligaste lösningen är en airbagväst som bärs utanpå jackan eller stället. Men det finns även jackor och ställ med inbyggd airbag.
Använd följande utrustning för att minimera riskerna associerade med att köra motorcykel:
All utrustning ska vara CE-märkt. Plagg ska helst vara godkända enligt nivå AAA. Skydd ska helst vara godkända enligt Level 2.
Gör körkortspluggandet roligare och lättare än någonsin och spela dig igenom hela körkortsteorin med vårt spel MC-Resan!
Testa dina kunskaper med ett gratis teoriprov. Provet fungerar på alla enheter och frågorna är utformade på samma sätt som på det riktiga teoriprovet.